Een veilig leerklimaat, openheid in het team, elkaar van feedback
voorzien; Allemaal zaken die ik dagelijks tegenkom in gesprekken die ik voer.
Het maakt niet uit of dit gesprekken zijn binnen mijn eigen organisatie of
gesprekken met werknemers van andere organisaties, vrienden, kennissen en zelfs
leerkrachten van de scholen van mijn kinderen.
Slechts in een enkele situatie zal aan het begin van het gesprek al
naar voren komen dat de sfeer in een team te wensen overlaat. En dan nog wordt de sfeer binnen het team
niet gekoppeld aan de effecten die dat heeft op het leerklimaat. Mensen hebben
het niet zozeer in de gaten dat, wanneer de sfeer in een team niet optimaal is, dit een negatief effect heeft op het leerklimaat. De meeste mensen die ik spreek over het onderwerp ‘leerklimaat’ zijn
in het begin van het gesprek positief over de sfeer binnen het team. En ach ja, er is altijd wel iemand in het team
met wie je het minder goed kan vinden, wordt er dan gezegd. Wanneer dat naar voren komt, gaan bij mij de belletjes
rinkelen. In bijna alle teams wordt
regelmatig overleg gevoerd, er worden afspraken gemaakt en afspraken worden
geëvalueerd. Wanneer een collega zaken anders aanpakt wordt ook nog wel
gevraagd naar het hoe en het waarom. In
enkele teams kun je ook aangeven dat ‘het’ je even teveel is. En dan springt
een collega even bij. En dat is mooi. Jammer is als het daarbij blijft. Dan is er
niet helemaal de openheid die nodig is voor een veilig leerklimaat. Het is die situaties meer een soort schijnopenheid. Oprechte belangstelling in elkaar als mens en
als collega is er dan te weinig. Wanneer de onderliggende kwesties te moeilijk
worden is het vaak lastig om deze zaken goed te bespreken met elkaar. De
kwestie wordt vaak met een derde
besproken, want ja “af en toe moet je dat ei toch even kwijt kunnen”. En het
bespreken met een derde is over het
algemeen ook echt niet onaardig bedoelt
maar het werkt wel een roddelcultuur in de hand. Een hecht team wordt het daardoor niet. Voor
een goed functionerend (zelfsturend) team heb je een hecht team nodig.
In
een hecht team wordt feedback gegeven, geen commentaar. Een hecht team is goed
op elkaar ingespeeld en iedereen kent elkaars talenten en valkuilen. Iedereen
mag zijn wie hij is en wordt daarom gewaardeerd. Rollen en taken worden goed verdeeld zodat
ieder teamlid tot zijn recht komt. Een nieuwe collega wordt zorgvuldig
geselecteerd en is van harte welkom in het bestaande team.
Een hecht team is als een ‘Lerende organisatie’ maar dan in het
klein. Zoals Peter M. Senge in De Vijfde Discipline (1992) beschrijft is
een Lerende Organisatie nooit af. Men is nooit klaar met leren. Zo is ook een
organisatie is nooit klaar met groeien en ontwikkelen. Dat geldt ook voor een
team. Om te groeien naar een hecht team moet men constant in beweging blijven. Bewust stappen ondernemen om te werken aan de
ontwikkeling van de personen binnen het team en als team in zijn geheel. Alles
wat aandacht krijgt dat groeit en dat geldt ook voor de ontwikkeling van een
team.
Wat heb je nodig om als team te
groeien naar een hecht team?
Voor een hecht team is intrinsieke motivatie de basis. Teamleden
moeten intrinsiek gemotiveerd zijn om de verbinding met elkaar te willen
aangaan. Daarnaast is het belangrijk om te denken vanuit kansen en
perspectieven. Wat kan wel in plaats van je te laten blokkeren door wat er niet
kan. Teamleden moeten zich kwetsbaar op
willen (leren) stellen om van daaruit in oprechte openheid met elkaar te
communiceren.
Verder zijn een aantal hulpmiddelen in te zetten ter ondersteuning van
het proces. Een team zou zelf de mogelijkheid moeten hebben om een hulpmiddel te kiezen dat het beste
uitvoerbaar is. Enkele voorbeelden:
·
Intervisie/supervisie
·
Teammomenten
·
Informele bijeenkomsten
·
Deskundigheidsbevordering
·
(persoonlijke) coaching
Intervisie/supervisie
Tijdens onbegeleide bijeenkomsten (intervisie) en begeleide
bijeenkomsten (supervisie) wordt casuïstiek
uit de dagelijkse praktijk ingebracht en op een methodische wijze
doorgesproken. Voordeel is dat deze
methode oplossing geeft voor praktische situaties. Nadeel is dat deze methode
een proces vraagt van zo’n 10 bijeenkomsten.
Teammomenten kunnen worden wekelijks worden gebruikt om elkaar beter
te leren kennen en om elkaar deelgenoot te maken van hetgeen je bezig houd.
Wanneer het team elkaar niet wekelijks kan treffen dan kan een teammoment
voorafgaand aan bijvoorbeeld een maandelijks overleg gepland worden. De teamleden
kunnen om beurten iets voorbereiden. Creatief inspelen op de opdracht, met name
in de voorbereiding, werkt erg
inspirerend.
Informele bijeenkomsten
Gezellige bijeenkomsten zoals een etentje, een sportdag of een
kerstborrel kunnen natuurlijk niet ontbreken in een hecht team.
Deskundigheidsbevordering
Ontwikkelingen en vakkennis bijhouden, bevoegd en bekwaam blijven, het
is een verantwoordelijkheid van iedere medewerker. Een organisatie faciliteert en de medewerkers doen. Een prima
gelegenheid om te investeren in de groei naar een hecht team. Wanneer een team
in zijn geheel een training volgt wordt
iedereen op dezelfde manier gevoed met de nieuwe informatie. Door tijdens een
maandelijks overleg het geleerde door te spreken krijgt het ook een plekje in
het dagelijks functioneren van de medewerkers en in het team als geheel.
Tijdens een teamtraining wordt er geleerd maar er is natuurlijk ook
altijd ruimte in weer eens gezellig bij te praten tijdens de lunch.
Individueel gevolgde trainingen geven de gelegenheid om het geleerde
te delen met het team. Via een teamsite
of een presentatie tijdens een overleg bijvoorbeeld.
(persoonlijke) coaching
Er zijn natuurlijk teams die extra ondersteuning nodig hebben bij de
groei naar een hecht team. Vooral als rollen erg vast liggen en er nieuwe
collega’s bij komen. Of wanneer er sprake is van onopgeloste situaties uit het
verleden die de teambuilding belemmeren.
Teamcoaching kan hier een hulpmiddel zijn. Maar ook persoonlijke
coaching voor individuele medewerkers kan een zeer positief effect hebben op
het functioneren van de medewerker .
Persoonlijke coaching is een veilige eerste stap om te groeien als
professional. Om daarna het geleerde in de praktijk te brengen tijdens het
dagelijks werk, maar ook tijdens teamcoaching.
Tot slot
Een veilig leerklimaat wordt dus niet gecreëerd door een organisatie
of door een manager. Een veilig leerklimaat creëer je zelf, jij en je team.
Om te groeien naar een hecht team is het noodzakelijk dat de
individuele teamleden daar volledig achter staan, er echt ‘voor willen gaan’.
Wanneer het nut en de noodzaak van de ontwikkeling naar een hecht team wordt
onderkent ontstaat er die onontbeerlijke intrinsieke motivatie die zo
belangrijk is voor een hecht team. Die intrinsieke motivatie geeft ook ruimte
aan persoonlijk leiderschap, maar daarover in een volgend blog meer.
Foto: Open Handen van
Babette Veenendaal http://ogenblik-biz.blogspot.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten