Je hebt
ambitie, je wilt je ontwikkelen. Nieuwe
kennis en ervaring opent deuren die daarvoor gesloten bleven. Geopende deuren is wat je wilt. Je bent op zoek naar interessante
klussen, een boeiende functie, erkenning, nieuwe samenwerkingsverbanden. Maar wat als alleen een extra diploma niet
voldoende is?
Met een
nieuwe functie komen ook weer andere rollen en taken naar voren. Nieuwe taken
worden meestal snel eigen gemaakt. Een
kwestie van inwerken en ervaring opdoen. Als je een nieuwe rol moet gaan
innemen dan vraagt dat echter meer dan alleen nieuwe kennis implementeren en je
netwerk uitbreiden . Als adviseur, bijvoorbeeld,
kun je diverse rollen innemen. Volgens Peter Block (feilloos adviseren, 2010) heb je de keuze tussen handlanger,
expert en partner. Je opdrachtgever heeft hier een groot belang in. Al naar gelang zijn behoeften zal hij sturend
zijn in de rol die hij van je wenst. Maar wat vind je daar zelf van? Het is
goed om te kijken wat de belangen zijn. Wanneer er een relatie opgebouwd moet
worden dan is het prima om (tijdelijk) taken uit te voeren die eigenlijk
verantwoordelijkheid van de opdrachtgever zelf zijn(rol van handlanger). Zo
bouw je aan een vertrouwensrelatie die belangrijk kan zijn voor een vervolg.
Wanneer een opdrachtgever vooral je kennis nodig heeft sta je al wat meer in
positie (Rol van Expert). En wanneer je gevraagd wordt om mee te denken, mee te
ontwerpen en ga je samen met de opdrachtgever aan de slag met de opdracht, dán
wordt je gezien als partner.
Het is goed
om je te realiseren waar jouw kracht ligt. Welke rol wil jij graag innemen? Wat
is daar voor nodig? Om je positie in te kunnen nemen is het belangrijk om je te
realiseren in welke bedrijfscultuur je dat wilt gaan doen. In iedere organisatie is er sprake van hiërarchie. Hoe ‘plat’ een organisatie ook pretendeert te
zijn; Hiërarchie vind je overal. Kijk maar naar de personen in een organisatie
die beslissingsbevoegd zijn. Wie zet de handtekening? Wie bepaald het budget?
Wie keurt de aanvraag goed? Hiërarchie dus. Hoe belangrijk zijn relaties in een
organisatie? Het is daarom belangrijk om van jezelf te weten of je beter tot je
recht komt in een sterk hiërarchische omgeving of juist in een niet-hiërarchische
omgeving. Weet wat er van je verwacht wordt in relatie
tot de mensen om je heen. Collega’s, maar ook leidinggevenden en interne en
externe klanten.
Door je
eigen drijfveren goed te onderzoeken en dicht bij jezelf te blijven voorkom je
dat je iemand wordt met een masker. Het masker dat wellicht nodig is om de rol in te nemen die je graag wilt als je blijft in de organisatie waar je nu werkt. Maar van dat masker
wordt je echter nooit gelukkig. Maak gebruik van je netwerk om te weten te komen wat er van je verwacht wordt. Een andere manierom te weten te komen wat er in een bepaalde functie van je verwacht wordt is het maken van een afspraak met iemand binnen de organisatie die een soortgelijke functie heeft. Of met iemand in een andere organisatie met een functie die jij ambieert.
Zorg er in ieder geval
voor dat je weet wat je wilt en hoe jij tot je recht komt! Alleen dan sta je in
je kracht en heb je geen masker nodig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten